Lichtfunctie

Door de slinger op te heffen en los te laten, zie je dat je een golf maakt op de lopende band. Hef je de slinger hoger op? Dan zijn de golftoppen hoger. Laat je de band sneller gaan? Dan worden de golven langer.

Wetenschappers omschrijven graag golven. Waarom? Om de wereld rondom ons beter te begrijpen. Golven vind je namelijk overal. Denk maar aan de golven van de zee. Wil je bij een volgend uitstapje naar de kust indruk maken op de vrienden? Zeg dan niet: Amai, die golven zijn hoog!”, maar Amai, die golven hebben een grote amplitude!” Dat woord gebruiken wetenschappers namelijk ook. En ze spreken niet van korte golven’, maar van een kleine golflengte’. Die info gebruiken wetenschappers dan om een wiskundige formule of functie’ op te stellen. Zo weten ze hoe de golf zich voortbeweegt in de tijd.

Wil je weten waarom de lopende band licht geeft? Kijk dan eens bij de opstelling Lichtgevende wand’.

Eenden

Golven bij baby-eendjes

Waarom zwemmen baby-eendjes in een sliert achter hun mama? Dat komt omdat zij golven maakt in het water. Het eendje dat direct achter zijn mama zwemt, kiest precies het plekje waarbij hij op de golven kan surfen’. Zo hoeft hij niet zo hard te zwemmen.

De lengte van de golven moet goed passen bij de grootte van het eendje. De mama-eend kan die veranderen door haar snelheid aan te passen.

Niet enkel het eerste eendje surft mee. Hij geeft de golf door naar achteren. Zo kunnen ook zijn broertjes en zusjes ervan profiteren.